Unettomuus

Uni on tärkeä osa periaatteessa kaikkia kehon toimintoja. Uni varmistaa, että voimme toipua päivän vaikeuksista ja käsitellä asiat alitajuisesti. Unen puute ja unihäiriöt yleistyvät ja ne voivat johtua useista syistä:

  • Mineraalien puute
  • Masennus, ahdistus
  • Stressi
  • Kuorsaaminen
  • Runsas alkoholinkäyttö ja alkoholismi
  • Sairaudet
  • Muut syyt

Unen puutteen syitä

Unihäiriöiden syyn selvittäminen voi olla haastavaa, mutta on olemassa tehokkaita tapoja käsitellä ongelmaa. Ensinnäkin on hyvä ymmärtää, miten melatoniinin unen säätelyjärjestelmä toimii. Unihäiriöt liittyvät usein vahvasti elämäntapaan, mutta ne voivat johtua myös fyysisestä epätasapainosta.

Joskus voi olla hyödyllistä tehdä elämäntapavalintoja, kuten alkoholin kulutuksen vähentäminen, terveellisten ja mineraalipitoisten ruokien syöminen tai kuntoilu. Muissa tapauksissa tarvitaan melatoniinilisää. Ehkä tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, että unen laatu riippuu rutiineista, ja mitä säännöllisempi uni, sitä parempi. Ei ole harvinaista olla enemmän yöihminen kuin aamuihminen, eikä siinä välttämättä ole vikaa, tärkeintä on, että nukut tarpeeksi joka yö. 

Melatoniini

Sisäinen kello kertoo meille, milloin meidän on aika mennä nukkumaan. Unihormonin melatoniinin tuotanto saa sinut tuntemaan uneliaisuutta. Pimeässä melatoniinia tuotetaan enemmän, ja päivällä kun on kirkasta, melatoniinia tuotetaan vähemmmän. Kun kaikki toimii niin kuin pitääkin, luonnollinen vuorokausirytmi pitäisi syntyä melatoniinin avulla.

Liian alhainen melatoniinin tuotanto voi johtaa unihäiriöihin ja nukahtamisvaikeuksiin. Toisaalta jos melatoniinia ei tuoteta tarpeeksi, elimistö ei ilmoita tarpeeksi voimakkaasti, että on aika nukkua. Myös se, että sinulla on liian paljon melatoniinia, voi saada sinut tuntemaan olosi väsyneeksi päivän aikana. Kuten useimmissa muissakin kehon prosesseissa, tasapaino on se johon haluat pyrkiä. Alhaiset melatoniinitasot ovat yleisiä, ja liian korkeat tasot johtuvat melkein aina melatoniinin saannista, vaikka se ei ole kovin yleistä.

Vakiohoitomenetelminä on ensin tarkastella uneen liittyviä elämäntaparutiineja. Alkoholin kulutus, tupakointi, liikunta ja kyky rentoutua ovat kaikki tekijöitä, jotka vaikuttavat melatoniinitasapainoon. Myös painopeittojen käyttö yleistyy ja vaikuttaa positiivisesti monien ihmisten uneen. Melatoniinin määrää suoraan lisäävät lääkkeet ovat yleensä viimeinen vaihe, jos muut toimenpiteet eivät auta.

Melatoniinilla on myös useita muita elintärkeitä toimintoja kehossa. On esimerkiksi osoitettu, että melatoniini voi auttaa kausittaiseen masennukseen, närästykseen, vatsahaavaan ja muihin.

Täällä voit testata melatoniinitasosi.

Kortisoli

Kortisoli saa meidät heräämään aamulla ja antaa meille energiaa aloittaa päivä. Kortisolin tulisi olla korkeimmillaan aamulla ja laskea vähitellen päivän aikana.

Nykyaikana stressin lisääntyessä näemme usein käänteisiä käyriä, joissa kortisoli on alhainen aamulla ja alkaa nousta vasta iltapäivällä ja illalla.

Lisämunuaiset tuottavat kortisolia, ja jos ne ovat epätasapainossa, voi se häiritä unta. Se voi saada meidät heräämään keskellä yötä tai aikaisin aamulla. Voit mitata kortisolitasosi yksinkertaisella sylkitestillä.

Mineraalien puute

Mineraalit ovat välttämättömiä terveydellemme ja hyvinvoinnillemme. Ne ovat elintärkeitä unelle, ruoansulatuksellemme, immuunijärjestelmällemme ja ne voivat estää meitä saamasta päänsärkyä, migreeniä, sydämentykytyksiä jne.

Ennen kaikkea magnesium on välttämätön unihäiriöiden välttämiseksi. Magnesiumin ottaminen ennen nukkumaanmenoa voi auttaa meitä rentoutumaan ja parantamaan unta. Jos se ei auta, kehosi ei ehkä pysty imeyttämään käyttämiäsi lisäravinteita. Voit testata magnesiumtasosi kivennäisainepuutos -testillä tai ravintoainetestillä.

Lisäravinteiden lisäksi voit syödä magnesiumia sisältäviä ruokia, kuten:

  • Pähkinät
  • Lehdelliset vihannekset
  • Täysjyvätuotteet
  • Palkokasvit
  • Liha
  • Kala ja merenelävät

Liialla magnesiumin saannilla ei yleensä ole muita vaikutuksia kuin ripuli.

Välittäjäaineet ja hormonit

Tietyt välittäjäaineet, kuten serotoniini ja GABA, voivat vaikuttaa uneemme, samoin kuin hormoni DHEA. Välittäjäaineiden ja hormonien epätasapaino on yleistymässä stressin vuoksi. Välittäjaineet Basic -testi mittaa serotoniinin, dopamiinin, adrenaliinin ja noradrenaliinin. Välittäjäaineet Plus -testi mittaa kaikki edellä mainitut + GABA:n ja glutamaattin/ glutamiinihapon. Voit myös mitata DHEA:ta erikseen tai tehdä testit Naisten hormonitesti tai Miesten hormonitesti.

Näytetään kaikki 6 tulosta

  • DHEA -testi

    DHEA -testi

    65,00 
    Lisää ostoskoriin
  • Kivennäisainepuutos -testi

    Kivennäisainepuutos -testi

    69,00 
    Lisää ostoskoriin
  • Kortisolitesti

    Kortisolitesti

    ALENNUKSESSA! 79,00 
    Lisää ostoskoriin
  • Melatoniinitesti

    Melatoniinitesti

    89,00 
    Lisää ostoskoriin
  • Välittäjäaineet Basic

    Välittäjäaineet Basic

    189,00 
    Lisää ostoskoriin
  • Välittäjäaineet Plus

    Välittäjäaineet Plus

    285,00 
    Lisää ostoskoriin

Näytetään kaikki 6 tulosta